Instelling: Radboud Universiteit
Rol binnen het project: Onderzoeker & co-promotor
Onderzoeksgebied:
Deelproject ‘Advanced digitalization in early adolescents – social development and digital media use’
In dit PhD project bestuderen we hoe het digitaal mediagebruik in cross-contextuele media landschappen gerelateerd is aan de sociale ontwikkeling van vroege adolescenten. Wie ervaren er positieve effecten? En voor wie zijn de effecten negatief? Ook kijken we naar welke belangrijke personen de impact van digitale media op de sociale ontwikkeling versterken of verminderen.
Trefwoorden: digitale mediagebruik, sociale ontwikkeling, pestgedrag, vriendschappen, experience sampling methodology, (intensieve) longitudinale data-analyse.
Drijfveren
In de media is er veel aandacht voor de negatieve gevolgen van digitale media gebruik op het welbevinden van jongeren. Onderzoek laat echter zien dat het gebruik van digitale media ook positieve effecten kan hebben en sociale relaties kan versterken. Via project JEDI hoop eraan bij te kunnen dragen dat meer jongeren social media op een positieve sociale manier gaan gebruiken.
Over mezelf: Mijn promotieonderzoek aan het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit in Nijmegen richtte zich op het groepsproces van pestgedrag op de middelbare school. Aangezien sociale media niet meer weg te denken zijn uit het sociale leven van jongeren, heb ik hierna als postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam onderzoek gedaan naar het sociale mediagebruik en sociale relaties van adolescenten. Momenteel zet ik dit onderzoek voort als universitair docent ontwikkelingspsychologie aan de Radboud Universiteit.
Als sociale media onderzoeker ben ik nieuwsgierig naar nieuwe sociale media platformen. Aangezien cross-contextuele media landschappen razendsnel veranderen, ben ik erg benieuwd naar welke nieuwe platformen en functies ik kan gaan uitproberen gedurende dit project.